Psikoloji Tarihi

İslam Ansiklopedisi A

İslam Ansiklopedisi B

Cemil Meriç

Karen Horney

PDR Notları






 
ANTALYA, BURSA, İSTANBUL VE KONYA'DAKİ ADAYLAR! SINAV KAYGISINDAN KURTULMAK İÇİN PROFESYONEL DESTEK ALABİLİRSİNİZ TIKLAYIN

TRANSENDANTAL NE DEMEK? (TRANSCENDANTAL - AŞKMLIK)

Skolastiklerde: Başlıcaları, mevcud, gerçek iyi, güzel olan kavramlar hakkında söylenir. Bunların başlıca karakteristikleri şöyledir:
  1. Aristo'nun kategorilerini aşarlar ve bir cins teşkil etmezler, fakat var olan her şeyde müşterek bir özelliği izah ederler; bunlar bütün mevcudlara uygun olan sıfat ve yüklem de olabilirler: Varlık, vahdet, hakikat gibi. Bu kavramlar sadece görüş açısı bakımından biribirinden, ayrılırlar. Meselâ hakikat, kendi tipini gerçekleştirmesi bakımından, varlıktır; iyi ise bir temayülü tatmin etmeye müsait olması bakımından varlıktır.
  2. Buradan da, aynı reel muhtevaya sahip olduklarından, bunların birbirlerinin yerini alabilecekleri neticesi çıkar. Varlık, gerçektir, iyidir; gerçek varlıktır, iyidir; iyi varlıktır, gerçektir gibi.

Bu kelime yine Skolastiklerde «öze ait münasebet, aşkın nisbet» manâsına da gelmektedir.

  1. Kant'da: Ampirik (tecrübî) olana zıt olarak bilginin muhtevası manâsına: Tecrübenin bir verisi olarak değil, a priori bir şart olarak bilinen şey; mümkün her bilginin zaruri şartını teşkil eden şey.
  2. (Tecrübî ve mündemiç olana karşı olarak) Zihnin faaliyeti manâsına Tecrübe sahasını geçmek iddiasında olan.

Ayrıca [«Ego» (Ene); «Je» (1. şahıs); «mor» (Ben); «sujet Transcendantal» (Aşkın süje)] kelimele­rinin karşılığı olarak; Tecrübenin, yahut tecrübî ben'in ötesinde olup, bu tecrübeyi, şartlarını teşkil ederek meydana getiren şey.

  1. Kant'da: Dahilî tecrübenin bilen, birleştiren muhtelif faaliyetinin prensibi
  2. Husserl ve fenomenologlarda; Saf şuur, yani ister haricî ister dahilî olsun bütün tecrübe verilerinden tecrid edilmiş ve irca hareketinden sonra (Bk. Fenomenoloji maddesi) da devam eden şuur.

Kaynak: Süleyman Hayri BOLAY, Felsefi Doktrinler Sözlüğü, Ötüken yayınları, İstanbul, 1979

 
1- BU SİTE TAMAMEN BİLGİLENDİRME AMAÇLIDIR VE BİLGİLERİN GÜNCELLİĞİNİ YİTİRMİŞ OLMA İHTİMALİ VARDIR.
2- BU SİTE RESMİ BİR SİTE DEĞİL, KİŞİSEL BİR SİTEDİR.
3- YANLIŞLIKLA DA OLSA VERİLEBİLECEK HATALI BİLGİLER DOLAYISIYLA www.ygslyssistemi.com YÖNETİMİ HİÇ BİR SORUMLULUK KABUL ETMEZ.
4- SİTEMİZDEN EDİNDİĞİNİZ TÜM BİLGİLERİ MUTLAKA RESMİ KAYNAKLARDAN DA KONTROL EDİNİZ.
5- SİTEMİZDEKİ DİĞER SINAVLAR KISMI SADECE BİLGİLENDİRME AMAÇLIDIR. YGS LYS HARİCİNDEKİ SINAVLARLA İLGİLİ SORU SORMAYINIZ.
6- HİÇ BİR KULLANICI SİTEMİZDEKİ BİLGİLERDEN DOLAYI HERHANGİ BİR ZARARA UĞRADIĞI YÖNÜNDE ŞİKAYETTE BULUNAMAZ.
ASLOLAN RESMİ KAYNAKLARDAN ELDE EDİLEN BİLGİLERDİR. BURADA VERİLMİŞ OLAN BAZI PRATİK BİLGİLERİN OLASI YANLIŞLIĞI YA DA GÜNCELLİĞİNİ YİTİRMİŞ OLMASI NEDENİYLE MAĞDUR OLMAMAK İÇİN LÜTFEN RESMİ KAYNAKLARA BAKINIZ.
7- BU SİTEYİ ZİYARET EDEN TÜM ZİYARETÇİLERİ BU UYARILARI OKUMUŞ KABUL ETMEKTEYİZ..

www.ygslyssistemi.com başarılar diler.......

Makale Arşivi

copyrite© ygslyssistemi.com
Her hakkı saklıdır. Yayınlanan makalelerin bir kısmı ya da tamamı kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.