Psikoloji Tarihi

İslam Ansiklopedisi A

İslam Ansiklopedisi B

Cemil Meriç

Karen Horney

PDR Notları






 
ANTALYA, BURSA, İSTANBUL VE KONYA'DAKİ ADAYLAR! SINAV KAYGISINDAN KURTULMAK İÇİN PROFESYONEL DESTEK ALABİLİRSİNİZ TIKLAYIN

PLATON-ARİTOTELES VE MUTLULUK AHLAKI

Platon ve Aristoteles hem Diyojen’in toplum dışı kayıtsızlık ahlakına, hem de Aristippos’un haz ahlakına karşı çıkarlar. İyi hayatın ve mutluluğun ancak toplum içinde ve iyi bir yönetim altında mümkün olduğuna inanırlar. (Aristoteles, insan toplumsal, politik bir hayvandır. Platon, ‘Devlet’te bunu belirtir) Aristoteles’e göre, erdemli bir eylem haz vericidir. Ancak her haz verici iyi değildir. Haz, erdemin bir yan ürünü, bir ödülüdür ama özü değildir.

Platon’un siyasi seçkincilik düşüncesi, aristokratik yönetim fikrine götürür. Seçkinlerin görevi, bilim yaparak siyasal ahlaksal ilkeleri tesis etmek, bu sayede halkı eğitmek ve yönetmektir. Geri kalanların erdemi ise itaat etmektir. Yöneticilerin filozof ya da filozofların yönetici olması gerekir.

Platon’a gelen eleştiriler: Platona göre ahlaksal doğrular, nesnel, bilimsel doğrulardır. Oysaki son tahlilde ahlaksal sorunların çözümünde bilimsel sorunlarla aynı niteliklere sahip olduğu görüşü yanıltıcı olabilir. Bir çok ahlaksal sorun bilimsel sorunlarla aynı özellikte olmayabilir.

İyi bir toplumsal, siyasal düzenin, iyi bir bireysel, kişisel ahlak için yararlı, hatta gerekli olduğu görüşü makul bir görüştür. Ancak bu durumun tehlikesi şudur ki, ahlak sorununu siyaset sorununa indirgemek gibi bir hataya düşülebilir. Yani kötü bir toplumsal, siyasal sistemde iyi bir ahlaksal yaşam sürmenin imkansızlaşması düşünülebilir. Nitekim Platon ve Aristoteles’in yaşadıkları siyasal, toplumsal sistemin hiç ideal bir sistem olduğu söylenemez.  Bu durum kendi iddiaları ile çelişir.

Aristoteles’e göre en yüksek ‘iyi’ mutluluktur. O, ancak iyi bir toplumsal, siyasal sistemde gerçekleşebilir. Ancak bütün insanlar için tek bir mutluluk yoktur. Aristoteles mutluluğu, ‘Ruhun erdeme uygun etkinliği’ olarak tanımlar. İyi ve mutlu bir hayat için birden fazla şey gerekir. Platon ve Kiniklerden farklı olarak Platon, mutlu olmak için gerekli olan maddi şeyin ‘ölçülü zenginlik’, manevi şeyin ise dostluk ve sevgi olduğunu öne sürer.

Aristoteles’e göre mutluluk için aşırı uçlardan kaçınmak ve itidal sahibi olmak gerekir. Aristoteles, Platon’un mutlakçı, aşırı nesnelci, aşırı spekülatif ahlak kuramından farklı olarak, bir ‘orta yol’cudur. O, ahlak kuramında  daha ampirist, daha az nesnelci, daha çoğulcu, daha az haz düşmanıdır.

 

 
1- BU SİTE TAMAMEN BİLGİLENDİRME AMAÇLIDIR VE BİLGİLERİN GÜNCELLİĞİNİ YİTİRMİŞ OLMA İHTİMALİ VARDIR.
2- BU SİTE RESMİ BİR SİTE DEĞİL, KİŞİSEL BİR SİTEDİR.
3- YANLIŞLIKLA DA OLSA VERİLEBİLECEK HATALI BİLGİLER DOLAYISIYLA www.ygslyssistemi.com YÖNETİMİ HİÇ BİR SORUMLULUK KABUL ETMEZ.
4- SİTEMİZDEN EDİNDİĞİNİZ TÜM BİLGİLERİ MUTLAKA RESMİ KAYNAKLARDAN DA KONTROL EDİNİZ.
5- SİTEMİZDEKİ DİĞER SINAVLAR KISMI SADECE BİLGİLENDİRME AMAÇLIDIR. YGS LYS HARİCİNDEKİ SINAVLARLA İLGİLİ SORU SORMAYINIZ.
6- HİÇ BİR KULLANICI SİTEMİZDEKİ BİLGİLERDEN DOLAYI HERHANGİ BİR ZARARA UĞRADIĞI YÖNÜNDE ŞİKAYETTE BULUNAMAZ.
ASLOLAN RESMİ KAYNAKLARDAN ELDE EDİLEN BİLGİLERDİR. BURADA VERİLMİŞ OLAN BAZI PRATİK BİLGİLERİN OLASI YANLIŞLIĞI YA DA GÜNCELLİĞİNİ YİTİRMİŞ OLMASI NEDENİYLE MAĞDUR OLMAMAK İÇİN LÜTFEN RESMİ KAYNAKLARA BAKINIZ.
7- BU SİTEYİ ZİYARET EDEN TÜM ZİYARETÇİLERİ BU UYARILARI OKUMUŞ KABUL ETMEKTEYİZ..

www.ygslyssistemi.com başarılar diler.......

Makale Arşivi

copyrite© ygslyssistemi.com
Her hakkı saklıdır. Yayınlanan makalelerin bir kısmı ya da tamamı kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.